Saturday, October 8, 2011

Rindunya mendatangi-NYA lagi..





roomate Nurfatihah Azis tnya nape kak ros asyk tgk gmbr/video ziarah umrah?
sy jwb : memori tersangat indah..hnya Allah yg thu d hati ini..lihat bkali2 gmb/vdeo xmdtgkn "boring" bahkan dpt mrasakan diri sntiasa brada d sana. sepanjang hidupku hadiah yg paling bernilai dan berharga adlh pluang yg diberikan oleh-NYA utk mjdi tetamu-NYA pd 10-21JUL 2011. hati tersangat bersyukur. pelbagai dugaan dan cabaran d hadapi utk sampai ke sana. alhamdulillah. kami berenam (syima, jot, mira, yus dan amin) slamat smpai... sokongan i/bapa, kawan2, pyumbang2 dan paling tak d lupakan ahli komuniti pelaksana DITT VI&VII ckp mbri makna kpd kami...insyaAllah..suatu hari nanti akn tiba giliran kamu semua.

(12 JUL 2011)
masjid Nabawi; siap solat tahiyyatul masjid, sunat hajat....entah knpa tetiba hati tersangat sayu apbila brada dlm masjid Nabawi pd hari trsbt. smbil mgalunkan zikrullah aku memandang skeliling masjid...hati d rundum hiba...skian lma tak menitis airmta..akhirnya tergugur jg pd hari tersebut...aku tak tahu knp hati bgitu sedih,sayu...shbt yg byk mbntu ku, syima, kbetulan ada d sisiku. melihat aku dlm keadaan len drp yg biasa,,dia tepuk blkg aku, peluk aku...trasa sgt d kasihi dan terharu dgn skpnya...slp tu d truskan dgn solat asar bjmaah..slps solat..kami mgambil pluang utk melihat sekitar masjid nabawi, pasar2 kecil...apa yg mjdi plhn kami hnyalah "kebab"...mmg bkn favourite ku hu2 sayur.....kebab tu pnh nga sayur drp dgging..nk tak nk..paksa dri la mkn nya..

pas solat mghrib skali lg trasa ksyuan yg hnya Dia yg tahu mgapa..... mnggu solat isyk, aku mgajak mira utk kluar masjid..ke toilet.... dan agk kaget/tkjt , apa yg aku takut2, yg d risau2kn akhirnya brlaku. aku keuzuran. masa tu barulah aku sedar knapa aku bgitu sayu dan sedih smsa brada dlm msjid Nabawi..rupanya itulah kali terakhir utk aku brada d c tu.... masa tu prasaan aku bcmpur gaul..sedih+kcwa+dan len2 lg la..coz sblm ni aku dan panjatkan doa kpd Allah agr tempoh "cuti" ku d lanjutkan slp aku slesaikan laksanakn umrah atau slp kmbali ke tanah air..siap brniat lg msa minum air zam-zam utk tangguhkn tempoh trsbt. Namun Dia Maha Mengetahui lg Maha Berkuasa... aku uzur.. dlm hati hanya Allah yg tahu prasaan ku.. apa tidaknya..esok nya (13Jul) kami akan brangkat ke Makkah strusnya brniat ihram utk melaksanakan ibadah ziarah umrah. melihat kengkawan brsiap sdia utk mlakukan umrah, spt brniat utk ihram, pantang larang brmula. namun hati aku d rundum hiba krn xbrkesempatan utk melaksanakannya...kwn2 byk mbri smgt kpd aku utk tidak trs brada dlm keadaan sdh,kcwa....trima ksh syima, jot, mira, yus dan amin..

perjalanan drp Madinah ke Makkah mgambil msa lbh krg 4-6jam.
sampainya d Makkah, jemaah2 mjamu slera sblm pergi ke masjidilharam utk melakukan ibadah umrah. tetapi aku slp mkn, ke hotel pginapan, brht dan trs tdur. slama tempoh "cuti" aku, rutin harian ku hnyalah, tidur+mkn+tgk tv...kekdg paksa diri utk tdo, da xda bnda nk wat..nk round2 kaw makkah..tkt..xbiasa...cm2 bnga, ngra ada....jd stay dlm bilik jer...bila kwn2 blik dri masjid , dowg akn pggil aku, utk mkn....trima ksh bebyk syima, mira dan jot.... spjg brada dlm bilik..boring, fikiran duk tringt, trbyg2 cm mn la kaw masjidilharam..bila la aku brpluang utk ke sna..mlht kaabah........ptnyaan drp jmaah lain "da boleh ke" "da boleh ke" aku hnya mbls dgn snymn, hilingan smbil mjwb "belum lg kak,,doakan sy kak moga sy bksmptn melakukannya"' dowg trsnyum dan mndoakan "insyaAllah.doa byk2" ktanya....

sringkali aku mluahkan kpd kwn2...ruginya xbrksmptn tuk melaksnakan umrh..jauhnya mai..tp xbpluang...mgkin krn aku sring bprsaan cm tu...sdikit tguran drp shbtku syima, ktanya jgn mrungut..spt kita xreda dgn apa yg d tentunya... mdgr nya..hati aku trus d srang rsa brsalah tramat sgt. Ya Allah ampuni Aku....knp aku cm ni.....ampuni aku Ya Allah...sunggh bkn tidak reda, tak mnerima apa yg Kau tntukan..bkn.... aku ckp lemah Ya Allah...ampuni Aku Ya Allah..... slp drp tguran tu...aku sntiasa mgingati diri tntg apa yg brlaku....ada baik dan buruknya..trimalah dgn hati yg trbuka dan rela...imbas kmbali kata2, nsht drp mutawif kami, ustaz jailani...uzur adlh dtg dri-NYA..jgn mrh..jgn mrungut....meskipun tak smpat brsuci dan melakukan umrah pd tmpoh ziarah, kita jga trt d kira mperoleh 1 umrah meskipun xbrniat ihram, kliling kaabah, saei, brpntg lrg dan smua lah... krn kita uzur dan bukan dgn sngja.... walaubgaimanapun berdoalah ktanya spy d bri ksmptn... mdgr smua tu..hati aku kmbali tng....dan trus berdoa dan brdoa...

pada satu ptg... shbtku, syima..mgajak aku p masjildilharam. msa tu hati aku berdolak balik nk p ke tak..coz masakn aku uzr blh ke sna. dia ckp blh tp bkn dlm masjid..hnya d tmp saei..bila dia tny "awk xnk tgk Kaabah ke?"smbil dia tsym...trus hati sy ckp nak....trs brsiap.... spjg pjlanan ke masjidilharam mata aku hnya memandang skeliling...terpegun dgn pmbgnan, suasana d sekitarnya. melihat orang bpusu2 ke masjidilharam...pelbgai bngsa ada...trasa diri btuahnya dpt smpai ke sna. syima mjdi pmandu plancong skjp...hi3..dialah yg crita. bg thu satu2 tmpt..mna pntu msk...air zam-zam....dan smpailah satu tmpt d mna dpt melihat kaabah drp luar pintu masjilharam. masa tu hanya Allah yg tahu prasaan aku...nk mnitis air mta krn tak sangka akhrnya dpt melihat kaabah d dpn mta..



meskipun xdpt msk ke dlm msjd mlht dri dkt tp hati ttp rsa brsyukur krn akhrnya bpluang mlihat kaabah.. trs syima suruh mbca doa apabila melihat kaabah.. aku bcalah... slesai smua tu...kami ke tmpt saie....syima yg tnjuk tmpt2 saei..pas tu dia msk ke msjd tuk solat..dan aku d sna shggalah syima ciap solat asr dan mghrb...... kami balik....trima ksh syima coz ajk aku dan tnjuk kaabah tdi...dan pastinya TERIMA KASIH ALLAH krn keizinan-NYA aku brpluang melihat kaabah....
(nantikan sambungannya....) assalamualaikum w.b.t.

masjid Nabawi
 


jga d kenali sbg masjid Nabi. d bina pd thn 622M ~ slp pghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dr kota Mekah ke kota Madinah ~ masjid kedua paling suci bg umat islam slp masjidilharam d Makkah
masjid Nabawi 

No comments:

Post a Comment