Friday, October 14, 2011

bila hati merindunya (episod 1)

bILa hati merinduinya.....Ya Allah.... hanya doa yg mampu aku titipkan utk mereka...
bonda dan ayahanda...

pejam celik pejam celik dah sebulan aqu brada d sini (UUM), Sintok, Kedah. demi mengenggam segulung ijazah buat mereka yg terlalu aqu sayangi dan kasihi. mereka yg terlalu banyak mengorbankan harta, wang ringgit, masa dan sbgnya. mereka yg terlalu banyak menitipkan secebis doa utk putera puterinya. mereka yg rela diri hangus terbakar dek krn semata2 utk seseorang insan yang bergelar anak.

alhamdulillah...sgala kesyukuran aku panjatkan ke hadrat ILAHI krn dgn keizinannya mereka dalam sihat sejahtera. tiada yg lebih menggembirakan dan menceriakan hati seorang anak apabila mengetahui insan yg sangat bermakna dalam hidupnya dalam keadaan sihat walafiat. dan tiada yg d harapkan oleh mereka kpd anknya selain drp doa yg ikhlas. dan sedar tak sedar, doa seorang anak soleh merupakan salah satu penghubung/penolong/nilai tambah kpd ibubapa kelak.(akhirat). semoga Allah sentiasa melimpahi rahmat dan keberkatan kepada setiap insan yg bergelar ibu dan ayah. amin...


entah kenapa tetiba ptg tadi fikiran ligat duk ingat kat ibu dan ayah+family kat umah. sebulan duk c ni ibarat dah cm setahun. mana taknya da lama sangat cuti hari tu. nak melangkah masuk semester baru punyalah berat hati. tapi nk wat cm mn t/jwbku sbg seorg plajar dan seorg anak~ menuntut ilmu jd gagahkan kaki gak tuk melangkah ke bumi sintok ni.~huhuhu


mgimbas kembali rutin harian spanjang cuti hari tu..wah! rindu kot....apatah lg brpluang mjga, mnatap dan myiapkan ibu. 5 Januari 2011 mcatat sejarah bg aku dan seluruh kuarga aku. 98% berubah terus kehidupan kami sekeluarga. semuanya kerana sedikit cubaan dri-NYA yg ingin mguji sejauh mana hamba-NYA kuat dan sabar utk mgharungi dan myahut cubaan-NYA. ibuku sakit..dulu dia seorang yg sangat aktif, ligat dan seorg yg kuat semangat. slp kejadian pd Januari 2011, smuanya brubah. ibuku da tak boleh bergerak aktif spt dulu. gara2 trpijak paku... melarat hingga memaksa ibuku berada d hospital selama 17hari di Hospital Raja Zainab 11 Kota Bharu Kelantan. 


sungguh! hati man yg tak terusik apabila melihat bonda tersayang terlantar d hospital. org yg dulunya seorg yg lincah, ke sna ke mari tak mghiraukan panas, terik, hujan, hutan rimba.smuanya dia tempuhi. tapi apabila dia da tak bermaya, sakit. hati kami cukup lemah, namun demi tuk memberi semangat kpdnya, kami adik-beradik terpaksa berpura2 semangat,ok, sdgkn dlm hati kami hnya Allah yg tahu. alhamdulillah. anugerah ILAHI kpd hamba-NYA, kami d anugerahi adik beradik yg ramai, iaitu seramai 13 org, 10org lelaki, dan 3 perempuan. aku ank yg ke-10. sparuh da berumah tangga dan sparuh lg masih dlm pngajian. oleh krn tuntutan kerja dan t/jwb mereka sbg utk kuarga, so masa dowg tuk stiap hari mjenguk ibu d wad agak terbatas.apatah lg jarak nya jauh..ada yg duk kat Putrajaya, Shah Alam, Tawau Sabah, dan selebihnya ada d Kelantan. jd hanya kami yg bujang2 dpt mluangkan msa yg agak bnyk. 


pergerakan ibuku jd terbatas sepanjang berada d wad. tak boleh nk bangun sndri, nk buang air bsr, kcl hnya d katilnya so guna bks yg d sdiakanlah, nk mdi jrg skali dpt. jadi pg2 hnya lap je la kat bdn nya. ibuku tak mampu nk uruskan diri, so terpaksalah pakaikan pampers. d awlnya dia tak mahu, tp lma klamaan dia trima. bukan apa. kami tak mahu susahkan dirinya ulng alik tuk ke toilet. t bg kesan kat kakinya. tkt makin mbngkak, brnanah. jadi kami rela menukar pampernya drp melihat dia sakit tuk brulng alik ke toilet. dah nma nya pakai pampers smstinya, kita yg kena cuci smua tu. dia agak malu. ye la..tak penah2 org cuci, tetiba jd cm baby plak. dan majoriti dlm family aku adalah lelaki. jd ibuku tersangat malu. aku masih ingat. aritu dia suh aku pulang, berehat kat umah. katanya dtg esk plak. so d ganti la dgn abgku ptg tu.... namun apa jd??? cuba teka??? jeng2!! hi2... 


tetba mlm tu, abgku call. suh brciap2 mai hospital.katanya ibuku suh mai. pampers tak tukar lg. haha adoyh...upernya mak aku segan nga abg..rela tu tak tukar pampers semata2 nk tggu aku p sna... slp abg cll..aku terfikir, bukan xnk p tp aku dan ibu perlu biasakan diri tuk bjauhan.nati aku perlu tnggalkan dia tuk mneruskan pngajian ku memandangkan semester bru nk buka..lgpon spjg brada d wad, hnya aku spjg msa duk sna..bkn xnk jg dia..tp nk bg pluang kt abg2, adik2 yg lain tp ibuku sgn..coz majoriti dowg laki,,tyme nk tukar pampers tu la yg dia segan... jd mlm tu aku nekad xp..coz nk bg pluang kat abg2 lak tuk brada d wad mnemani ibu. slps mghrb, isyk...fikiran ligat duk ingt kat dia namun aku ttp nga pndirian aku xp..duk pastu telefon brbnyi lg..kali ni ibuku sndri yg ckp..suh mai..dia ckp xtkr lg pampers..sgn katanya.. aku trgelak jp...pastu ckp la kat dia..aku p esk... so trimalah dia. pg nya aku tak smpai2 kat hosptl.. abgku cll lg..aku ckp tgh hari or ptg2 kit p...akhrnya ptg bru smpai.. bila ingt kmbali sedih gak..tp ingt lg skali nk trgelak pon ada...ibuku mrajuk dgn aku..aku smpai ptg tu kat hospital, dia tak tengok pon kat aku, sengaja dia alihkan pndgnnya drp tgk aku, xbrckp..aku pon plik gak..tetiba abgku ckp "mek ngaju nga mu doh" aku pon haaa??? 


hi3......brair gak mataku msa tu..tak sangka cm tu skali mak aku tnggu aku p sna. bygkanlah, masa aku tinggalkan dia tuk balik umah tu, hnya tgh hari td dia tukar pampers, gara2 tggu aku p hospital dan gara2 malu nga abg. dah rutin harianku, msa rehat kerja dlm kul 1pm dia akn p mlwt mak kat wat...so stelah d paksa brulah dia nk tkr pampers. lau tak maunya shari suntuk pkai pampers yg sma. pastu aku geletek dia, tgur, ckp2 nga dia. alhamdulillah..ok blik..hu3 cedih bila ingt balik saat tu... pas drp tu, aku akn pastikan ibuku btl2 nk aku rht bru aku p rht.lau tak..aku stay aje kat hospital...hahaha ingt lg..bila aku nk balik ambil pkaian, dia akn psn nati mai balik..hu3....syg mak sgt..sgt..jd aku mgiya je la... aku 3bradik pmpuan. yg kak tu duk kat tawau, tntu2 da tak dpt tmn mak kt sna. jd aku nga adik pmuan je la gilir. tp spjg tu dia byk duk umh la..perlu urskan yg kat umh plak. almaklumla pmpuan...msk, mgms kat umh la plak... abg2 pon bgilir2 jga mak..tp sbelah ptg/pg je la....yg mlm turn aku la...dan spjg 17 hari brada d wad, hnya 2mlm je aku tido kat umh.slbhnya brada d hospitl...kerap sgt duk sna,,boleh katakn satu wad knl kot..nurse/doktor pon da knl.


sepanjang brada d hospital, aku dpt mlihat jatuh bangunnya tuk mlawan sakit dan penyakitnya. aku masih ingat sblm operation kakinya, dia sntiasa dmn...satu mslh apabila tetiba sembelit....berjam2 atas mgkuk/bekas buang air bsr, brpeluh2 shngga trpaksa mnggalkan smua pkaiannya....namun tetap tak dpt gak...minta ubt smbelit nga nurse...byk songet la plak nurse2..sakit aty jer rsa.....eeiiii..t rr pas drp ni aku citer nape aku nk mrh sgt kat nurse2.doktor krt sna......


spjg brada d hos, kshtn ibu tak stabil..kejap ok kejap tak....tiba pg dia akn chat...sbelah ptg, dia akn dmn.. luka d tpk kakinya smkin mbsr..d mna nanah mula kelihatan. tiap kali doktr mai cek, luka ibu aku d tkn2, d snth2..kuat kot....luka yg kcl jd bsr. aishhhhh grm tol... 


kbtln d wad, aku smpt brknalan dgn seorg pskit pmpuan..dia g taw tntg satu alternatif prubatan lain tuk mrawat sakit diabetis strusnya dpt mgelakkan drp kaki d potong..iaitu guna garam bukit..grm ini perolehi drp Johor/perak lau tak silap la.. kakak tu pn cba gak.. alhamdulillah ktanya mjdi..hnya rendam dlm air sjuk/suam..bg mnum...xpon rendam luka dlm air trsebut. so, aku cbalah tuk mak aku... dan alhamdulillah...percubaan prtama...mjdi..ibu tetiba bpeluh slp mnum air trsebut... ak trt rendam kakinya dlm air trsebt...dan ak dpt mlht prgrakan nanah dlm isi kaki tu....spt nk pch...duk pas tu kuar air bisa nya...


melihat ksn yg baik trsbt..hati brbnga riang, coz mrasakan xperlu operate kakinya... ak cba lg tuk esk ny...... nmun mgkin agk ksuntukan msa tuk mlht keberkesanannya, esk ny..slp doktr buat rwatan...kaki mak kna operate gak..coz risau bila tgk keadaan mak tak stabil....blh d ktakan asyik dmn aje....smua tu ksn drp pykit diabetis yg d alaminya...


jadi nk tak nak kna operate la....mnggu glrn tuk msk dwn bdah mguji jg.. coz sblm operate, pskt kna brpuasa....skiranya dwn bdh pnh, mkna ktanya jika puasa pg ni, pling2 tak mlm ni or, 2,3pg br leh msk dwn..lg truk, bila d suruh puasa, yg pskit ni puasa la...ttba mlm tu, d britahu, xjd la kak nk operate mlm ni,dwn pnh...bka dululah..esk puasa plak... waduh2!... ksian pskt..dah la sakit coz pnyakit yg d alami dh...skt brthn tuk brthn drp mkn lak..lau shari leh thn2..tp da nk msk hari len pon puasa gak, lmbik hbs r owg skt...
nk slhkn phk hos 100% xleh gakk..tp ntah lah...


kmbali citer td...sblm msk dwn bedah....aku tatap mukanya, cium dahinya. slp d tolak msk..airmta yg aku duk tahan2 sblm ni akhirnya luruh..mutiara yg aku cba tuk smbyikan akhirnya trluah gak..hati aku sebak..tak thn tgk pndritaannya....adik pmpuanku, yah..dia lak yg bg smgt kpd ku..sblm ni dia yg krp nangis..sikit2 nk down..tp mlm tu dia lak yg tngkn aku..slp mgetahui ibuku nk d operate mlm tu, abgku yg duk shah alam, abe li, abg yg sulung, xjd nk pulang ke s,alam. slp drp mak d tolak msk..dia, adik2, abg dan ayh smpai..jd xsmpat jmpa mak la.. so nk tggu operation slesai lma gak.jd kami p kdai mkn.tuk tngkn hati..isi prt..slp tu kmbali ke wad..


kul 12mlm msk dwn bdh, lbh krg kul 3 lbh pagi bru kuar..alhamdulillah slamat.. jd kami mgiringi ibu msk wad... aritu aku nga adik pmpuan tdo kat wad yg lain plg slp ibu slesai operate..ibuku tng je tdo..tp bdn sjuk, mgkin bius xabis lg.. skali lg aku ambil ksmptn mciumnya...pas tu kami tdo...selang dua hari balutan luka tu d buka... aku mgambil ksmptan tuk bsma2 nurse mlht kaki ibuku tu... bntu nurse tuk buka balutan....olh krn da dua hari balutan tu tak bukak..melekat la sikit kain tu d isi tulang kaki...trgedik2 kakinya mnahan sakit...aku cba gosok bahu, smbil pgng betisnya tuk krgkn rsa sakitnya...dan alangkah terkejut.....sedikit yg d beritahu olh doktor tuk buang isi yg tercemar/kotor, rupanya byk....tapak kaki (tengah2) d korek buang, melingkari hngga ke ats kaki..hmpir melingkari kaki d buangnya...bygkanlah, urat d tapak kaki dan urat jari jemari kaki boleh nampak..spt kulit aym yg d siak2...ckp trkejut..lidah jd kelu..aku sling brpndgn dgn adik pmpuan tu, yah...tak semena2 hati menangis...aku cba pujuk hati aku agr tak menangis dpnnya, mak tnya byk ke kna buang, kami tipu dia..ckp skit jer buang..nati ok la tu...smua tu tuk sdpkn hati dia..lgpun ayhku da psn sblm ni jgn bg mak tgk..coz tkt dia down...aku rakam dan ambil gmbr lukanya tersebut..pas drp tu aku send kat abg2 dan akak..dowg pon trkjt sakan..xpcya....dowg cll aku..tuk btnya...aku pon lari ke tngkp tuk xmao ibu dgr pbualan kami...trnangis gak aku tika tu..sedih sangat..


tyme rehat kul 1pm ayhku smpai d wad..kbtln ayh mai luka tu tak balut lg..so ayh pon ambil pluang nk tgk gak...dia selak kain yg d jdikan pnudung kaki...dan alangkah terkejutnya ayh luka ibuku...tetiba dia istighfar dan mgeluakan ungkapan Allahuakhbar sambil mgaut muka dan terduduk sketika. tak sangka..byk sgt..tapak kakinya cam mulut baby yg mraung..mrh gak mata ayhku tapi xsmpai mngs lg la...




episod duka tersebut tak hbs smpai situ jer.... slesai episod 1..tggu smbgn nya yer (episod 2) ...ngtuk dh ase hu3...







No comments:

Post a Comment