Thursday, October 20, 2011

bila hati merinduinya (episod ke-4)

cabaran aku d sintok plak


masa mak sakit, awal januari 2011, aku plajar semester ke-4, bila masa org lain sibuk utk mdaftarkan diri..aku plak sibuk mguruskan mak d hospital..x sanggup rasanya nk mninggalkan mak dlm keadaan cm tu..trlintas d hati tuk extend satu sem smata2 nk jga mak...pandangan ayh, abg2 aku mintak...dowg suh aku fikir, dan wat kptsn yg trbaik..kalau aku p pon, xpe, adik bradik yg lain rmai lg blh jga mak.. lau xp, jga mak, mggalkan ksn kat aku, org lain dah kdpn bljr tp aku bru nk mula.... urmmmm pndgn pengetua kolej aku pinta plak,jga shbt baik, syima.. dorg suh cll ckp nga lectre bg taw stuasi sbnr.... dan alhamdulillah...ckp nga pentadbir kolej, kak ika....dia suh tulis surat cuti, dan mai slp cuti raya cina.. hati aku cukup brsyukur.. kwn2 d universiti pon byk mberi smgt dan dorongan. spt azi, aku mintak dia tolong handle jadual kuliah aku msa mggu adddrop. dia tolong aku...syukur sgt2....ramai kwn2 yg mbntu, hntr mesej,cll bg kata2 smangat.. 


dlm msa trsebut..d universiti ada mjlnkan kursus BTN, tuk bakal2 JKPS, RA (pembantu asrama) dan Pengurus Villa (PV)..aku terpilih mjdi RA..jadi kna hadir 2x kursus BTN trsebut.. dgn keadaan mak cm tu, tak mungkin tuk aku mnggalkannya smta2 nk kejar jwtn trsebut.. dan aku da bg tahu kak ika xleh nk joint kursus trsbt.. kak ika ckp xpe coz ad alasan..so aku wat biasa la... ingt xbg ksn apa2....dan mungkin bkn rezeki aku, nama aku tetiba d  tukar dgn nma kawanku..dan jwtn trsebut turut brpindah tgn...aku thu smua tu bkn dri mulut dia sndri tp stelah aku cek portal aku...tgk2 bilik da brtukar... 


RA ada klbhn sikit, d mna xprlu mbyr sewa bilik, d bekalkan telefon d bilik, juga hnya mghuni seorg diri d bilik. bila mna aku melihat bilik aku dah bertukar ke bilik lain.. aku tnya shbtku..knp blh brtukar....dia bru ingt yg 2,3 hari lps ada seorg kwn yg minta paswrd n usernma aku tuk buka portal aku..dan alangkah terkejutnya aku bila tahu yg dia tersedia tahu cma xbg tahu aku yg aku dah trtukar bilik. masa tu, hati dan prasaan aku d buru prasaan nk marah, tanpa keizinan aku, portal aku d buka, tnpa keizinan aku, shbt aku p bg maklumat p.word n usrnma aku.. dan paling sedih, dia tak bg tahu aku yg aku kna tukar bilik...mmg mrh myelubungi driku..dan aku tak dpt mnerima apa yg mereka buat kat ku..aku trasa diri ckp kecik... dah la d uji dgn kshtn mak yg tak okeh..kini d uji dgn keadaan d sintok..


aku tahu setelah aku buka portal aku...dan msa tu hnya 3 hari lg msa tuk aku mdaftar masuk ke u...bygkan skiranya masa tu aku xtaw yg aku d pindahkan bilik, tetiba ke ofic tuk dftr dri , dan ofic bg kunci bilik lain..tak trkejut, dan haru biru ke tyme tu, xda angin xde pkok, tetba d pindah bilik.... 


msa tu aku hnya mampu bserah dan bgtung harap kpd Allah... aku mdftr msk dgn status aku yg xpasti smaada d kekalkan sbg RA or pljr biasa yg lain...dan trnyata, rezeki bkn bpihak kpd aku.. hnya dgna lsn aku x p kursus BTN tnpa inform kpd pihak beliau aku d tukar dgn org lain...dan dgn alsn "kwn" trsebut mggantikan tmpt aku msa kursus, maka nma dia yg mggantiakn aku....so, bilik kami bertukar..dia msk bilik aku..aku msk bilik dia....


 mggu prtma trsebut dah la sibuk nk knl subjek2,kls, d tmbh plak dgn mslh pnginapan.. lbh krg 2mggu aku hdp mrempat d c ni..munpang d bilik mber, d blok lma..krn aku xblh duduk, tnggl d blik "kwn" krn msh trbyg2 hbgn kami sblm smua ini brlaku dan tndakannya d luar pgtahuan aku.. jd aku brusha tuk brpindah balik ke blok yg lma..meskipon d bilik yg lain tp biarlah..asalkan d blok yg lama..coz d sna rmai shbt2 yg mjdi pguatku... d blok trsebut aku mnumpng d bilik senior..dan tlh aply tuk duk blik tu...tp prosesnya memkn masa yg lma krn pgetua sibuk mggu tu dan tak dpt tgk, luluskan lg srt trsbt..


ulg alik aku ke ofic tuk mgetahui jwpnnya, namun jwpn yg aku dpt drp pntadbir kolej "pgetua xmsk lg...surat x d luluskn lg"... mdgr jwpn trsebut... tubuh aku jd lemah longlai.. aku rasa penat sgt..dah x larat nak tangung... d ofic trsbt gak..aku mngis..airmta laju turun..dan tak mampu d sekat2 lg...ttba x-roomte aku, F dan seangktn pjuanganku (DITT VII) kak nida, brada d sna...diaorg pelik tgk aku mngis... tmbhn lg F..coz slma kami mjdi roomate, xpenah2 aku mngis d hdpn dia, dan tak pernah2 aku down cm tu skali..... dan msa tu dlm hati aku..aduh malunya...coz xpnah2 mngis d hdpn org, ttba termenangis...d ofic lak tu..... tp nk wat cm mn da brbln airmta d thn....kali ni tak mampu d thn lg..akhirnya luruh gak.... dan apa yg aku alami ini, aku tak cerita kpd abg2, adik2 d rmh..tkt dowg risau...aku tnggung bila mna aku ckp kuat tuk tnggung seorg diri..


mggu awl d sintok, mmg hdp aku pnh dgn sayu, lemah....ingtn trpancar kpd family kat umh..d tmbh dgn keadaan aku d sini... melihat keadaan aku yg krg ok...kwn2 , cik Tiah, whida, azi, wina, fira..duk ajak aku joint sukan..prasmian SUKOM...awalnya aku xnk joint..tp bila dowg bria2 ajk..aku gagahkan dri p gak....dlm duk brsiap2..skali lg aku mngis..entah knp hatiku bgitu sensitif..mudah mngs...azi dan fira sibuk suh aku brsbr...aku p tuk pgram trsbt...at least dpt tngkn hati dan jiwa..dpt mlupakan skjp mslh yg aku hadapi...d sna jmpa dgn shbt tarranuma aku, nori..dah mmg hobi kami brgmbr..hu3 dlm sdh2 smpt agi brgmbr..ha3... adoyh...trima ksh kengkawan...coz sokongn kalian, scra xlngsung mguatkan hati dan jiwa aku



slp drp tu...hrapan tuk kmbali d blok asal amat tipis...kbtln mggu trsebut mggu sport cek..so nk tak nak aku trpksa ke bilik "kwn" trsebut..dan mbiasakan dri dgn blik tu....nk duk c ni lma2, ksian kat senior ni..t lau wat sport cek. n lau aku ad  d sini, dia gak yg kna coz tumpngkan org dlm blik.. so aku gagahkan dri p sna... 2 hari duk sna..mmg sikap aku trs bbrubah.dulunya seorg yg pramah, .mdh msra...kini, driku da brubah kpd psonaliti yg lain....snyp je kt bilik trsebut.. aku hnya menantikan kwn2 ajak kuar jer..smata2 xnk duk kat bilik tu...ha3 jht gak aku ni.... tp tu la aku...bila aku tak marah mmg aku x marah..bila aku marah...mmg truk la sikit dan amik msa yg lma tuk kmbali ok....


panggilan drp ofic mbuatkan hati aku d srang debaran.. alhamdulillah...khabr gmbira aku dpt... pmohonan tuk tukar blok d trima.. msa tu..Ya Allah..syukur sesangat...msa tu ugak, aku p amik knci kat ofic..dan ajk azi n fira punggah brg2 aku..nsb baik la brg xbyk sgt.... tp hati ckp lega..sgala resah, dah kmbali aman...


smangat aku kembali ada...dan aku mneruskan khidupan aku d blok yg lama dan bilik yg bru dgn aman...dan gmbira.. dan alhamdulillah...sgala ujian dan cabarn yg hadir, dpt d tangkis dan d hadapi dgn sbr dan tabah..meskipun kekdg hampir tetewas, namun smuanya kmbali tersenyum....hidup aku kmbali spt dulu..seorg yg byk bckp, pramah, gelak- ktawa, klakar....alhamdulillah.. trima ksh Ya Allah...


utk "kwn" ku....aku mohon maaf skiranya tndakan dan kelakuan dulu sdikit len drp biasa.. jujur dri hati aku..mmg aku ckp terkilan dan trasa dgn tndakan-mu.... aku xmrh skiranya kamu mggantikan tmp ku, ttp at least, bg thu aku....aku xmrh, bahkan mgucapkan trm ksh krn sudi mggantikan tmp aku..dan paling mbuatkan aku terkilan adalh...mbuka portal aku tnpa meminta izin aku trlebih dhulu...ckp mguji hati aku.....mmg aku nk mrh......w/pon d luar kita msh btegur sapa namun dlm hati hnya Allah yg tahu..trpksa brpura2 spt tiada ap yg brlaku smta2 tuk mjga hati org lain..dan xnk bgdh hnya krn hal trsebut..... aku mgambil msa yg lma tuk brhdpn dgn mu spt biasa...
dan maaf aku ckp, shngga skrg aku msh trbyg2 tndakan trsebut...... 


namun..brfikir scra waras....hati manusia cukup lembut..apatah lg hati seorg insan yg bnma prempuan/wanita. alhamdulillah... aku dah mampu mnerima smuanya... dan d harapkan apa yg brlaku dulu takkan brulang lg....dan kini aku brusaha tuk mgukuhkan dan mgembalikan talian prsahabatn kita kmbali... krn memutuskan pertalian saudara adlh ssuatu yg amat d benci olh ALLAH..dan aku tak nak aku trgolong dlm golongan trsebut..


mggu lps trjadi ssuatu hal yg mbuatkan aku trfikir tntg kita....hal yg sma brlaku ke ats dri aku... aku trdesak msa tu..nk print article, coz sat agi kls nk brmula...mtk tolong azi...tuk gna printer roomteny...aku fikir azi da bg thu roomte dia..rpanya tak..mlm tu roomt dia tnya...dan msa tu gak br aku taw yg azi lupa nk g taw rmte dia yg kami gna printr dia....apa lg, mrh la rmte dia...dah mmg slh kami..so trimalah.....gna hak org tnp keizinan mmg ptt la kna mrh.....


lihat situasi trsebut..mbuatkan aku trfikir.....situasi ini seakan sma dgn apa yg kta alami..d mna kamu bka portal tnp izin aku..dan aku plak gna printer org tnpa izin..... dri situ..aku dpt mrasakan kdua2 prasaan...prasaan nk mrh coz org buka portal aku..dan prasaan brsalh coz gna hak org tnp izin.. 


dlm hal trsebut aku mengklasifikasikan situasi trsebut, dlm keadaan trdesak..kita trpksa melakukan apa2 aje yg blh myelamatkan kita..tnpa kita sedar ksan d sbaliknya...drp situasi trsebut..buat aku sedar..yg x spatutnya aku trus2 san myalahkan kamu..coz manusia...xlps drp melakukan kslh..mgkin xsngja....drp situ aku cba tuk melupakan apa yg telah berlaku d antara kita... dan dpt memupuk kmbali prshbtn kita......  


harapan aku.....smoga apa yg berlaku dlm kdupan sharian..akn mjdikan kita lbh matang dlm mghdapi apa jau halangan dan cbran d hdpn..... yg baik d jadikan tauladan yg jht d jdikan smpadan...


skrg..tiada dndm dlm hatiku....


dan apa yg brlaku pasti ada hikmahnya yg trsendiri... betul apa yg d katakan olh roomte brua ku, fatihah, Allah xbg akak jd "R" tp bg pluang kat akak tuk mjejakkan kaki ke timur tengah............
alhamdulillah 10-21 Julai 2011, aku menjdi tetamu-NYA....d temukan dgn pgram Delegasi Ilmu Ke Timur Tengah vi, vii, mbawa aku ke pelabuhan yg d impi2kan olh skalian manusia iaitu dpt menunaikan umrah buat kali pertamanya bsma2 rakan sperjuangan (syima, mira, jot, yusof dan amin). alhamdulillah...


"ujian yg hadir, mnandakan sygnya ALLAH kpd hamba-NYA. d hidangkan kpd hamba-NYA pelbagai ujian dan cabaran demi melihat dan mguji insan yg brnma manusia. di sebalik kesedihan, kesengsaraan dan kekecewaan, d sdiakan olh-NYA sbuah pelangi yg indah. yg tak tergambar nikmat-NYA" 


alhamdulillah trima ksh Ya Allah.....  

No comments:

Post a Comment