Wednesday, October 19, 2011

bila hati merinduinya (episod 2)

alhamdulillah..syukur...aku msh bpluang tuk myambung kmbali tuk episod k-2 "bila hati merinduinya" . wah! cm drama la plak hi3... okeh truskan ....

......2 hari slp operation trsebut, balutan d bukak..mmg xjngka dan xsngka, apa yg brlaku kat kaki mak aku...luas tol lukanya...doktor wat lawatan tuk tgk ksn kaki mak...kta doktor da ok...xde sel2 yg mati... pas pd tu ayh pon mai mlwt..dah tgk...trkjt yg amt la...urmmmm pas tu tyme rht/mlwt pon da tmt, kul2 pm.. ayh p smbg keja. aku yg mnemani mak kat wad.. 


kini tiba msa tuk luka trsebut d cuci... d sinilah. hati bgaikan d siat2 jerk..sgt sakit... bygkanlah bila bdn luka, dan terkena air..apa akn jadi..apa rsa..pedih kot...sblm ni kulit sbg plindung,,bila luka, nampaklah daging kemerah2an, tulang....Ya Allah....meronta2, tgedik2 kaki mak aku menahan sakit..tuk myedapkan hatinya, aku pjuk dia suh sbr byk2, istghfar, slwt byk2..smbil pgang dia....mulut aku sibuk suh mak aku ucpkn smua tu...tp sbnrnya hati aku menangis.... smbil kaki dia duk tgedik2, yg kedegaran d mulut nya "aduh sakit misi..sakit doktor..Ya Allah..sakitnya...Allahuakbar..sakitnya.."..nah! hati mna yg x terusik....


aku tak salahkan nurse tersebut..tp berpada2 la wat keja..da taw luka...bsr kot...org tua lg...tmbang rasa la sikit..itu kaki bukannya pingan, kuali yg perlu di tekan, n ore klate pggil "gonyoh"... mna xsakit org tua tu...dan org tua tu ibu aku kot..tu tuk cuci, tak sapu ubat lg...haaa skali lg ibuku mnahan sakit...pedih..... slesai cuci luka, sapu ubt, kaki ibuku d balut kmbali....esknya d buka, cuci,sapu ubat, dan bgitu la rutin hariaanya...stiap kali tu la dia mnahan sakit...hnya dia dpt tahu dan rasa,,dan hnya ALLAH yg benar2 mgerti prasaan dia ketika itu...

slp operate, keadaan mak aku, kerap tak stabil...deman..suhu ny pernah mcpai 39.8'c....bygkanlah bdn dia asyk pns..klau cool pon..ad tyme2 nya...tghari, ptg... tiba mlm, pg suhunya akak nek..badannya kna sntiasa d lap..spy pnsnya kebas...xbermya..letih...mkn pon xlalu..sdh tgk..tp kami perlu kuat...rutin harian d hos, tiap pg akan ada staff2 mai tukar cadar,bantal.... mak aku xleh byk bgerak..nga dmn lg...ksian tgk....sakit kaki lg..nk bg kna tkr smua tu lg.."ngesot knan ngesot kiri"...aii hati sbr..sbr..hu3.... klau terkena nurse yg ok..slow2 je wat..lau yg tr"over" aduh...grm ase...mai wat jer..xpikir org duk sakit..

esoknya....cm biasa..pg2..balutan kaki d buka tuk cuci luka

ada satu pg angin tol aku nga sorg nurse...dia p cek mak...cek suhu bdn mak...tinggi suhu bdnnya, mnandakan dia deman, 39'c...ada ke patut dia kuarkan statement "mok cik ni deman smcm!"..{dgn nada suara, mimik muka dia..msm mcuka....mgkin aku rasa rsa sdikit trcabar dgn kata2 nya..trus mjwb "weyyy laa, deman buke nyo mitok misi.." bhsa baku nya "aduhai nurse, bukannya kami mintak deman2 ni"...lbh krg la.... tp sungguh!...grm mdgrnya....sakit dtg dari-NYA..sembuhnya pon dtg dari-NYA....jd knp dia pndai mgluarkan statement cm tu..tmbhn lg, sape yg nk sakit..sape yg nk terlantar d ats katil.hnya mata mampu bkta2....nk bgrk xblh...fikirlah..tak siapa yg pinta sakit mnimpa..tp bila dah terkena..redha, pasrah..yakinlah akan ada hikmah d sbaliknya...

berada di hospital cukup mguji kesabaran..apa tidaknya...risau kesihatan pesakit satu hal, terpaksa berhadapan dgn nurse/doktor yg pelbagai prangai dan sikap..kekadang terfikir, mentang2 la hospital krajaan, kami d layan spt tu.. mcm2 gelagat yg kdg kala trasa nk bawak jer mak ke hospital swasta..biarpun mahal sdikit tp berbaloi...17hari aku berada d hospital, mcm2 aku alami dan rasai.. selembut2 aku...smpai satu saat, trkeluar gak amarah aku....~ 

d takdirkan 2,3 hari slp pmbedahan yg pertama, kaki ibuku x ok plak..sel d jngkiti kuman dan memerlukan satu pmbedahan kecil plak..kalau x buat d bimbangi akn mrebak ke bhgian lain..jadi pg tu, kbtulan aku dan adik pmpuan, yah yg mjga mak. slp d britahu olh doktor tntg mak yg perlu mjalani pmbdhan, lbh krg 11pg d tolak msk ke bilik bedah (dalam wad yg sma)... aku nga yah mundar mandir kat dlm wad, sembang2 nga mak cik, kakak, psakit yg ada dlm wad trsbut smtra tggu mak slesai.. mgkin kami sama2 tertekan, ikut emosi msg2 sgt, "tergaduh" laa kami adik bradik haha..klakar gak..dlm owg duk sakit..smpat lg bgdh..adoyhh....yah mrajuk bwk diri p mna ntah...aku lak kalut duk pikir kat mak, cll kat umah, tnya yah balik umh x..msa tu aku tak g taw yg kami gaduh.dan xtaw la yah p mna..kat umah xde...


urmmmmm sdg duk mundar mandir...tetiba pintu bilik bedah trkuak...tgk nurse kuar..mnandakan pmbdhan da slesai...mak d tolak ke tmpt/wad yg asal. mak lihat aku, tetiba dia nangis..dia amik tuala kecil yg ada dekat dgn dia, dia lap airmata..teresak2...terkejut aku tgk...tak pernah2 tgk dia mngis cm tu skali..aku tnya dia "bakpo jerit nyo"...dia jwb "sakit..." trus teresak2...hati aku jd sebak..bila mak menangis brmakna dia mmg sakit..slalunya kalau sakit sikit2 dia takkan menangis..dia buat endah tak endah jer...tp bila dia nangis ni maknanya mmg sakit betul la... melihat ibu aku sakit, mnangis, aku tnya dia lagi, "bkpo sakitnya..misi/doktor xbg ubat bius ko?".."cucuk doh..tp sakit lg...teraso duk irih isi" ? (cucuk dah...trasa cm daging kaki di hiris) trus ngs..makin laju plak tu....mgkin trsangat sedih, sebak bila tgk mak cm tu..aku trs tnya misi yg brsma2 ketika pmbdhn trsbut..."bius or x ni? nape masih trasa sakit mskipun d bius?....dia jwb smbil tergagap "da bius kak...tp ttp akn trasa coz xleh nk bius byk..coz umr da agk lnjut, xleh bg ubt byk2 tkt mggalkan ksn lain".... 


aku tnya mak..sakit lg ke..dia anguk..smbil lap airmta....dia ckp sakit sgt..trasa pisau duk iris dging kaki..msa cucuk ubat bius (5x cucuk) pon da sgt sakit...tmbh dgn duk iris dgng/sel2 yg xok... dia g taw nurse/doktr msa pmbdhn tu yg dia sakit tp tak d hiraukan..trs dowg wat gak... pas tu laju je mak ngis..aku yg tgk ni tak tertahan nk mrh rsanya.....slp pd tu, ayhku dan yah smpai..dia pon hairan tgk mak ngis..mak aku apalgi makin nangis laa....yah nga ayh pon tak terkata...adik aku apalgi, pok pek pok pek nk mrh la...urmmmm pastu ayh, yah pujuk mak....pastu br ok.....ayh suh mak mkn...mkn la dia.... 


keesokannya, cm biasa , luka d buka dan d cuci..spt biasa mmg sakit akn trasa..hnya istighfar, selawat, zikir yg mjdi pnman ibu, kekutannya spjg proses tuk buka balutan, cuci dan sapu ubt...dan pada hari itu, doktor ckp masih ada sel2 yg xok...so lg skali kna operate..sy tnya doktor smlm da wat knpa kna wat lg..dowg ckp, smlm xdan hbs buang sel yg xok coz mak tak tahan sakit...so ari ni kna wat balik..... 


uurrmmm g taw mak, kna operate skit lg...mak aku tak nak..sakit katanya.....pjuk2 dia..akhirnya dia ok.. kbtln kuarga abg li ada,  adik2 dan abg2 ad...dia pon jd kuat smgt la sikit..dan abg li mintak nga doktor agar ad yg tmn mak kt dlm bg kuatkan smgt dan... akulah yg msk....mak d tolak msk..ayh bru smpai....aku trs d smping mak...brmula msa doktor cucuk ubt bius hnggalah akhirnya.....spjg brada d sisi dia, aku peluk bdn dia..sma2 beristighfar, slwt, zikir dgn dia....brmula dgn cucuk ubt bius, aku dpt lihat dia mnahan kesakitan..skeliling kaki kiri (5 @ 6x cucuk) d cucuk...jarumnya bsr.....aku hnya mampu myabarkannya, dia yg trasa smua kesakitan...d mulutnya hnya terlafaz "Allahuakhbar..sakitnya".. d iringi dgn slwt, zikir...... 


dan tibalah saat sel2/daging yg buruk d buang..pisau kecil dan gunting alatannyya..terkena d dging, trus tersentap kaki mak aku..trketar dia...makin kuat aku peluk dia..dia pon trus peluk aku..nampak laa drh yg kuar...trketar2 kaki mak aku...pisau trsebut trus mghiris namun mak aku tak dpt mnahan sakit, trkuis2 kaki dia, duk tnya lmbt lg ke nk hbs..byk lg ke nk kna buang..cm tu la soalannya..hnggalah slesai.... aku tgk dgn mataku sndri keadaan mak msa tu....nasib hati dan jiwa aku msh kuat msa tu, klau tak aku hampir tewas mnangis brsma2 mak...alhamdulillah..kekuatan dri-NYA mbuatkn aku trus brtahan..... 


dan pmbdhn trsebut tak dpt d truskan lg..mak xdpt nk thn sakit....aku lihat nga mta aku sndri cara dorg wat keja..alhamdulillah..xder la ksr sgt..ok la...tp adalah sorg dua doktor yg tak hiraukan mak aku bila mak ckp sakit....dia trus iris jer.....sdp2 dia jer..ingt duk ptong sayur ke.....urmmmm mak tnjuk la kat aku doktr mna yg tak hiraukan ksakitan mak aku...dlm keadan mrh..aku trfikir, xder prasaan ke dowg smpai sggup wat org cm tu..seandainya yg sakit tu ibu mereka, apa mrka akn buat..sggup ke dia biarkan org tua dia duk merayu2 ckp sakit tp tak d endahkan...dlm mrh aku gak,,tetiba trlps, klau trjdi kat mak dowg..baru dowg rsa.... urmmmmmmm mak aku pluk aku bgitu kuat sbg slh satu cra tuk mgrgkn kskitan yg d alaminya..... akhirnya slesai.... mak d tolak kuar...rmai adik bradik aku yg ad,,ayh ada......

_tggu sambungannya_ 

1 comment:

  1. hu3....nak nangis asenya bila terknang kmbali saat2 tu.....

    ReplyDelete